Opgaver vi har løst
Opgaver vi har løst
Private virksomheder
Udviklingsprojekt BASIS for Transportens Udviklingsfond. Projektet omfattede information, besøg og udviklingsaktiviteter målrettet ca. 900 transport- og logistikvirksomheder, organiseret i ATL/DI. Opgaven er løst i samarbejde med Råd om Undervisning og Uddannelse samt VUS Konsulenterne.
Samarbejde med Peter Plougmann, Plougmann-Copenhagen, om forskellige opgaver.
Analyseopgave for Industriens Uddannelser (IU) om betydning af robotter, hyperfleksibel automation (HFI) og 3D print for virksomheders og kortuddannede medarbejderes fremtidige behov for AMU-kurser. Herunder også notat om service og kurser leveret af robotproducenter i Danmark.
Analyseopgave for efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration, Kommunikation og Ledelse (HAKL) om virksomheders bevæggrunde for at efterspørge udbudte AMU-kurser på HAKL’s område og virksomheders oplevede effekter af anvendte AMU-kurser.
Proceskonsulent i forbindelse med udviklingsprojekt ’Øvelse gør mester’ i 2006-2007. I projektet blev udviklet og afprøvet et procesredskab med at omsætte arbejdspladsvurderinger til hverdag for 5 sjaks på forskellige typer entrepriser samt udarbejdelse af ’kogebog’ for ledelse og formænd.
Proceskonsulent i forbindelse med udviklingsprojekt “Elektrikere zoomer ind på nedslidning i branchen” i 2010-2013. Projektets formål er at udvikle metoder til involvering af alle 80 ansatte i en proces, hvor der er fokus på nye metoder til medarbejderdreven dialog og billeddokumentation til forebyggelse af psykisk og fysisk nedslidende arbejdsrutiner.
Udviklingsarbejde inden for strategisk og systematisk kompetenceudvikling i Københavns Ældrepleje – igennem to udviklingsprojekter over i alt fem år.
Sparring og skriftsproglig redigering ved udarbejdelse af pjece om Forberedende Voksenundervisning og Ordblindeundervisning til medarbejdere og ledelse i Københavns Kommune.
Evaluering af projekt “Mænd i fokus i serviceindustrien”.
Slutevaluering af projekt ”Styrkelse af integrationsindsatsen i Servicebranchen (SIS)”. 2009.
Offentlige virksomheder
Behovsanalyse blandt brugere og interessenter samt udvikling af ny og moderniseret førerkortprøve til taxichauffører i Region Hovedstaden. Opgaven er løst i samarbejde med Råd om Undervisning og Uddannelse.
Organisationer
Analyseprojekt, ”Analyse af uddannelsesbehov i mindre og mellemstore virksomheder i relation til FKB 2752 (Arbejdets Organisering)”. Projektets formål har været at undersøge måder at afvikle AMU-uddannelser på, så de bliver mere målrettede og relevante og kan matche uddannelsesbehovene i mindre og mellemstore fremstillingsvirksomheder. Produkterne herfra er rapporten ”Mindre og mellemstore virksomheder brug af efteruddannelse inden for Arbejdets Organisering. 2013” samt fire undervisermanualer – ”Systematisk problemløsning for operatører”, ”Omstillingseffektivisering for operatører – SMED”, ”Forretningsforståelse for produktionsmedarbejdere” og ”Anvendelse af 5-S modellen for operatører”. Denne opgave blev løst i samarbejde med Råd om Undervisning og Uddannelse.
Sparring og udarbejdelse af inspirationskatalog til undervisere i forbindelse med ny AMU-uddannelse, ”Den personlige uddannelses- og jobplan” samt udarbejdelse af rapport fra faglærerkursus.
Analyse- og udviklingsopgave: Afdækning af viden og erfaringer blandt brugerne (virksomheder og organisationer). Udvikling af ’Guide til kursusbeskrivelser’ – guide og skabelon til beskrivelse af AMU-kurser.
Analyse- og udviklingsopgave ’AMU som værktøj til at få flygtninge og indvandrere i beskæftigelse’. Afdækning af viden blandt brugere (virksomheder) og inddragelse af udbydere af AMU-kurser i udviklingsarbejdet. Viden, erfaringer og best practice er sammenfattet i en rapport. Der blev i projektet også udarbejdet en kort video fra Bülow Lakrids om samarbejde, udvikling og uddannelse på en multikulturel virksomhed.
Virksomhedsportræt i forbindelse med udviklingsprojekt ‘Kompetencecenter Storkøbenhavn’, forestået af Niels Brock, CBC.
Foredragsrække om karriereplanlægning og kompetenceudvikling.
Uddannelsessteder
Projektdesign, virksomhedsportrætter, evalueringsopgave, konceptoplæg og sparring i udviklingsprojektet “Kompetencecenter Storkøbenhavn”. Projektet omfatter medarbejdere og ledelse på virksomheder i det storkøbenhavnske område. Projektet var udvalgt af Undervisningsministeriet som 1 af 15 uddannelsessteder i Danmark til at udvikle dialog og samarbejde med mindre og mellemstore virksomheder og deres medarbejdere om kompetenceudvikling. Undervisningsministeriets udviklingsprogram blev gennemført under temaet “Kompetencecentre i lærende regioner”.
FLORIS Consult og Niels Brock, CBC, videreførte samarbejdet i form af et partnerskab om virksomhedsportrætter.
Seminar- og konferenceaktivitet, afdækning af vejledningspraksis og perspektiver for daghøjskolerne, udarbejdelse af casekatalog og sparring omkring fremtidens daghøjskolevejledning i udviklingsprojektet “Vejledning og folkeoplysning”.
Design og gennemførelse af udviklingsforløb med to kursusmoduler, refleksionsguides samt sparring i udviklingsprojektet “Realkompetencevejledere i tredje sektor”.
Oplæg og proces til pedeller, køkken- og rengøringspersonale på højskoler om “Kunsten i at tage nye opgaver og initiativer på sig – og bibeholde respekten for fagligheden og undgå stress”.
Kortlægning af fælles viden fra højskoler og pædagogiske uddannelser samt udviklingsarbejde i forbindelse med projekt “Øget rekruttering til de pædagogiske uddannelser”.
Sparring i processen med at udarbejde hæftet ”Nye stier i uddannelseslandskabet – uddannelse uden om den slagne vej”. Hæftet indeholder eksempler på god praksis for uddannelsessamarbejde mellem højskoler, husholdnings- og håndarbejdsskoler og det formelle uddannelsessystem. Det er blevet til på baggrund af erfaringer fra ’3×3’ projekterne, der blev gennemført fra 2007 til 2010.
Evaluering af forsøg med nedsættelse af mindstealderen på ungdomshøjskoler, ”16 år – og på ungdomshøjskole”. Evalueringen resulterede i en justering af lovgivningen.
Evaluering af projekt “Kvinder på vej” – et innovativt projekt, der skal vise nye veje for flygtninge-/indvandrerkvinders vej til job og aktørernes indsats på det arbejdsmarkeds- og familiepolitiske område. FLORIS Consult har bidraget med indledende kortlægning af behov og udfordringer, forskellige typer procesevaluering undervejs i projektet og en summativ evaluering.
Evaluering af projekt “Navigators” – et udviklingsprojekt for ledige seniorer. Evalueringen omfatter dels procesevaluering med fokus på selvledelse i lære- og udviklingsprocesser og en afsluttende evaluering med anbefalinger til videreudvikling af indsatsen for seniorer.